måndag 8 december 2014

Tillbakablick!

Idag bjuder jag på lite historia istället för terecension. Man måste ju köra lite omväxling för att hålla intresset uppe, har jag hört. Så här kommer sagan om Viktorias plötsliga flytt till Gotland.

Året är 2010. Viktoria har ett halvår tidigare gått ut gymnasiet och harvar på med lite distansstudier i konstvetenskap. I längden blir det rätt tråkigt. Så tråkigt att man måste ta sitt pick och pack och flytta till Gotland. Trots att man aldrig varit där. Helt logiskt. Att Viktoria också blivit någon slags heltidsbarnvakt till den nyinskaffade hundvalpen spär också på flyttlusten. Hundvalpar är underbara i en lagom dos.

På Gotland kunde man visst få en studentlägenhet med havsutsikt utan att ha stått i kö. Det funkar inte riktigt i huvudstaden, tyvärr. Men Viktoria njöt så länge det varade.

På Gotland kan man också, förutom att titta på raukar och sjunga sånger om Pinnsvein (Summan kummar med sooul, kummar yver hällmark o stein...) också dricka te. Viktoria var nybörjare på det här med tedrickning och jublade således över den fantastiska tebutiken som uppenbarade sig mitt inne i Visby, Hurra, sa hon. För att citera Viktorias fantastiska Gotlandsblogg, för 5 år sedan, när hon  tillsammans med sin kära syster gick på upptäcktsfärd i staden:

Vi var också i den lokala tehandeln där jag köpte 2 sorters te och Sofia köpte 4 + 1 som hon köpte igår. Tyvärr så har jag än så länge ingen kopp att dricka mitt te i, eller något att koka vatten i.

Det är hårt att vara student.

Varför kommer då den här berättelsen idag? Har det kanske något att göra med dagens te?


Jodå. Idag var det Guteblandning, Kränkus signaturte. Det, tillsammans med det fantastiska munkteet, var det första gotländska te jag köpte och således också en symbol för mitt fina liv på Gotland.


Jag står kvar i bostadskön och drömmer om att någon gång kamma hem en fin liten lägenhet innanför ringmuren. Där ska jag ha får. Typ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar