lördag 4 oktober 2014

Hur jag lyckades gå plus genom att gå på chokladfestival...

 
Igår var det chokladfestival i stan, något jag givetvis var tvungen att gå på. Choklad och festival, kan det bli fel? Det hela utspelade sig ute i Älvsjö och för att dryga ut det hela hade de också valt att arrangera en hem & villamässa samtidigt. Den var inte lika rolig, speciellt inte om man inte hade lust att köpa en takfläkt eller någon form av träbräda. Så jag fokuserade på chokladen.
 
Jag råkade köpa med mig lite saker hem, trots att jag egentligen lever på existensminimum ett par veckor till (glapp mellan jobb). Men, jag är ganska så säker på att jag inte alls förlorat på denna underbara festival utan istället gått plus. Vi gör en liten uträkning för att se om så är fallet:
 
Kostnader:
Inträde: 120 kr. Jag hade dock en kupong från Allt om mat som gjorde att jag sparade 40 kr. Trevligt. (Originalpris: 160 kr)
Choklad: 100 kr.
Linas matkasse: 299 kr
Grytunderlägg med arga ugglor: 140 kr (Helt fantastisk! Från Nadja Wedin, den heter Arga ugglor på riktigt!)
Bakbok från Allt om mat: 150 kr (också här hade jag kupong, hade kostat 200 kr)
Jordärtskockor från Gotland: 15 kr
Förlängning av min prenumeration på Allt om mat: 149 kr för 6 nr.
Strössel och chokladpralinark: 50 kr
 
Sammanlagt: 1023 kr
 
Slut på kostnader.
Nu kommer den roliga delen. Här kommer allt jag tjänat/fått.
 
Intäkter:
Provsmakning av choklad: 0 kr intjänade, men en glad Viktoria som inte behövde äta lunch.
Delicatobollar: 10 kr
Päron: 5 kr (Från Delicato, som nog insåg att det var ohälsosamt att bara bjuda på bollar).
Celciusdryck: 20 kr (Den fick jag för att jag fyllde i någon tävling. Om jag dessutom vinner så är det dubbelplus!).
Allmänt godis: 10 kr
Disktrasor: 10 kr kanske? Alltid bra att ha.
Goodiebag från Allt om mat:
Choklad från Anthon Berg: 3x24 kr. Trevligt!
Iiitalalykta: 150 kr kanske?
Kniv från Fiskars: 150 kr?
Kasse: 20 kr?
Oliver: 25 kr
Kakao och chilikrydda: 30 kr
Pengar intjänade eftersom Allt om mat blir billigare: 149 kr
Linas matkasselåda: 30 kr
Linas matkassekasse: 20 kr
Linas matkassevattenflaska: 20 kr
 
Sammanlagda intäkter:
721 kr.
 
Det innebär att jag alltså endast har betalat 302 kr för Chokladfestivalen. En festival full med choklad - där jag dessutom fick med mig en massa saker hem.
 
MEN, vi är inte klara där!
 
Fler intäkter:
Choklad istället för lunch: 70 kr
Matkasse istället för att köpa mat i affären: Plus minus noll. -299 kr från totalsumman.
Allt om mat för 149 kr: Jag har redan Allt om mat och har således redan budgeterat för det här. Typ.
 - 149 kr från totalsumman.
Jordärtskockor från Gotland: Dessa ska planteras och växa så att jag blir ett självhushåll med endast jordärtskockor som föda. Den besparingen går inte ens att beräkna! Men jag nöjer mig med att dra av 15 kr.
 
Nu har vi plötsligt fått fram summan 231 kr, vilket alltså är vad jag tjänat på festivalen. Tufft. Om det finns några oklarheter kring min uträkning kan ni maila mig. Eller inte. Jag tycker att det är klart som korvspad. Tummen upp för chokladfestivaler.
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar