måndag 13 oktober 2014

Linas matkasse dag 1

 
 
Idag dök den då upp, min matkasse. Mellan 17-22 kunde den komma, helt hopplöst för någon som tycker att det är tråkigt att sitta och vänta på saker. Som hellre vill gå på promenad. Som dessutom satt fast ute i Täby till kl. 16.45 och således blev lite stressad över att matkassen skulle levereras direkt på femslaget. Kl. 17.20 kom den. Jag firade med att gå ut på en promenad. Trevligt.
 
Sen började jag storkoket. Pad thai med kyckling, jordnötter och lime stod på menyn. En medelsvår rätt enligt recepthäftet. Gott med kyckling tänkte jag och satte igång.
 
Här förbereds jordnötsdressingen som hela kalaset skulle blandas med. Jag fick en chans att inviga min mixerskål som fylldes med jordnötter, lime, ingefära, vitvinsvinäger, sambal oelek, honung, soja och vitlök.
 
 
 
Så här blev det. Aptitligt va?
 
Sen skulle det stekas kyckling. Hurra!
 
 
Kyckling, vitlök och blomkål i en salig blandning. Sen blandade jag i ett ägg och äggnudlar. Till sist tillsattes den vackra jordnötdressingen och jag insåg att det kanske var dumt att bara halvera receptet på dressing. Det blev lite dressing till mycket kyckling/blomkål.
 
Jag hackade sockerärtor också! Och skivade lime! Så här fint blev det då:
 
 
Resultat:
 
Gott och lättlagat. Trevliga tillbehör. Lite för lite sås kanske, och det skulle nog ha varit japansk soja istället för ett kryddmått av den kinesiska som var den enda jag hade hemma. Nästa gång minskar jag på honungen också, jag är inget stort fan. Men helhetsmässigt var det gott!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar