söndag 19 oktober 2014

Viktoria recenserar: Diplomati

En tuff teatervecka med inställda repetitioner, svårigheter att få publik till de repetitioner som faktiskt blev av, och mycket jobb. Men kul med teater!

I torsdags var det dags för ett första publikrep av Diplomati på Kulturhuset Stadsteatern.

Militärteater.

Jag gillar historia, det gör jag. Men hela militärhistorien skulle jag gärna hoppa över. Trååååkigt. Men ibland gnistrar det till och Diplomati får till viss del igång den gnistan. Men vägen dit är lång.

Kort summering:

Gubbe 1 vill spränga Paris. Han är tysk officier/general/någon annan högt uppsatt militär position som jag inte riktigt har koll på, i slutet av Andra världskriget. Eftersom Tyskland håller på att förlora är det dumt att dessutom spränga upp Paris.

Gubbe 2 vill att Gubbe 1 inte ska spränga Paris. Han är svensk diplomat.

Sen diskuterar Gubbe 1 och Gubbe 2 i ungefär 1,5 timme, och hur det hela slutar behöver jag nog inte berätta. Det är bara att åka till Paris och kolla.

Första halvtimmen var riktigt tråkig. Tyvärr. Män i uniform som diskuterar hur Paris bäst sprängs. Sen kom diplomaten och plötsligt blev det lite mer intressant. Och det stegrade! Intensiva och spännande samtal om att följa order istället för förnuftet. Det är dumt att spränga Paris i luften. Dessvärre var det ganska många textmissar och det hela stannade upp lite då och då (det var ju trots allt bara publikrep!) vilket var synd, men de visade att de har något bra på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar