söndag 17 augusti 2014

Sommar i P1

Som ni har längtat! Nu kommer äntligen min sammanfattning av alla årets sommarprogram. Hurra! Eller tja, eftersom jag har lyssnat på alla men inte riktigt orkar gå igenom varenda litet program så kommer istället en topplista. Alltid något. De fem bästa och de tre sämsta/tråkigaste, det är vad jag bjuder på idag. Sa jag att jag lyssnat på ALLA program? En liten applåd på det tycker jag ändå att jag är värd.

Topp 5:

Plats nr: 5
Dött lopp mellan Sofia Helin och Johan Theorin! Hoppsan, får man göra så? Ha två femmor? Jo, det får man. Sofia Helin pratade om sin farmor Sofia Helin och hur det var (och är) att leva med psykisk ohälsa. Mycket substans och spännande historier. Det belönas med en femte plats. Johan Theorin bjöd också på intressanta små mysterier som han försökte förklara. Trevlig vardagsmystik när den är som bäst. Båda dessa lyckades väva in "förr i tiden berättelser" med sitt eget liv och samtidigt hålla spänningen uppe. Det har dessvärre visat sig vara en svår konst, sett till de program som inte kommit med på topplistan i år. Man behöver inte alltid berätta om sina möten med Bergman, om jag säger så.

Plats nr: 4
Nathalia Edenmont. Det här programmet har allt. Jag kan helt enkelt inte sammanfatta det på ett rättvist sätt. Lyssna istället! Dessutom oerhört aktuellt i dagens politiska klimat då hon är uppvuxen på Krim-halvön. Nä, ett av sommarens mer otippade program.

Plats nr: 3
Bronsplats! Tilldelas Jesper Rönndahl för ett väldigt lättsamt och underhållande program om besserwizzrar. Om hur världen är full av dessa och om du inte märkt av det är du en själv. Jag har länge gillat Jesper och hans sommarprat gjorde mig inte besviken. Jag fick dessutom ett sms från min mor när hon lyssnade om hur rolig han Jesper var. Bara det är ju ett gott betyg! Jag blev glad när jag lyssnade och det har få program i sommar lyckats med. Mest har jag varit uttråkad faktiskt. Tur att Jesper rådde bot på det. Man kan ju dö av tristess, sanna mina ord.

Plats nr: 2
Bea Uusma. Såklart att hon måste vara med på listan. Trots att jag redan läst hennes fenomenala bok och således redan hade lite koll på allt hon pratade om. Jag vill att hon ska skriva fler böcker. Gärna en varje vecka, kombinerat med lite sommarprat då och då. Jag begär inte mer, snälla Bea! En av de bättre delarna med sommarpratet var när hon läste upp olika "beundrarbrev" från medelålders män som läst hennes bok. Den som menar att Feministiskt initiativ inte behövs i Sverige eftersom vi redan är jämställda kan ta sig en liten funderare och lyssna på Beas prat.

Plats nr: 1
Okej, ettan i år är given. Jag kan inte göra annat än att sätta Christian Falk överst på pallen. Det hade jag förmodligen gjort även om hans program inte sänts postumt. För det var oerhört fint. Och sorligt. Och genomarbetat. Jag kan inte säga mer, lyssna och gråt en skvätt.

Bubblare utanför listan:
Ingalill Mosander, Andreas Dregen, Edda Magnason, Fredrik "Benke" Rydman, Therese Söderlind, Agnes Wold, Jonas Eriksson (borde kanske ha varit med på listan inser jag nu, släng in honom med Sofia Helin och Theorin), Nina Lagergren och Gunhild Carling.

Okej, nu måste vi ta den tråkiga listan också. Ingen får bli ledsen, jag är säker på att alla dessa är superbra på mycket annat. Deras sommarprat föll mig dock inte i smaken. Inte den här gången.

Plats nr: 3
Delad plats mellan Henrik Stenson och Börje Salming. Sport är ganska kul ibland. När man tittar på det. Sport i sommarpratsformat är inte kul. Därför bör man till stora delar undvika att referera hela sin sportkarriär om man får den ärofyllda chansen att prata i radio. För det blir lätt tråkigt. Gör om, gör rätt.

Plats nr: 2
Alla som pratat oförståeligt och tråkigt om religion och vetenskap. Tyvärr rabbinen, ärkebiskopen och hjärnforskaren, ni lyckades dessvärre inte fånga min uppmärksamhet. Men som sagt, det är inte slutet att vara med på bottenlistan, ni är alla säkert superduktiga på det där med religion och vetenskap. Problemet ligger helt säkert hos mig, jag lovar. Men om ni får chansen igen, hotta upp det lite. Kolla upp er lyssnarkrets och tala mer till oss. Då blir det säkert bra.

Plats nr: 1
Okej, jag börjar med att säga förlåt. Jag vill inte dissa lyssnarnas sommarvärd. Det får man inte. När någon äntligen har fått chansen att berätta sin historia för hela Sverige, någon som har valts ut genom en omfattande omröstning i konkurrens men massa spännande saker. Som någon som har bytt ut alla organ i kroppen, eller någon som blivit munk. Så jag har väldigt svårt att förstå det här programmet.
Att ägna en hel timme åt att prata om olika träd. Det är ju inte superspännande. Eller radiovänligt. Och då gick jag ändå omkring i skogen under tiden som jag lyssnade. Tyvärr Sebastian, det här var det programmet jag hade svårast att komma igenom av alla program (sa jag att jag lyssnat på ALLA program?). Och då är jag ändå ättling till en rad skogstokiga (ja, alltså personer som varit galet intresserade av träd) människor.

Slut på rapport om sommarens sommarprogram. Jag tycker generellt att det varit mycket tråkigt i år. Inga klockrena namn (jag och min syster hade en omfattande tippningstävling om vilka som skulle prata) och få klockrena program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar