söndag 31 augusti 2014

Slutrapportering och ny hälsovecka!

Så var denna sockerfria och ganska så händelselösa hälsovecka slut. Jag har klarat mig från det värsta sötsuget och ätit mycket frukt. Det tycker jag är bra. Däremot tycker jag att det är extremt tråkigt med totalförbud och jag kommer således att gå tillbaka till sockret imorgon. Det är helt enkelt inte värt det, speciellt inte när man är i sammanhang där andra äter och det är svårt att hitta något komplement. Dessutom är jag löjligt förtjust i glass och där blir det ju lite svårt att förbjuda socker. Nej, stevia är inget alternativ. Inte i längden. Så, nästa vecka blir en sockervecka.

Vad har jag då lärt mig? Att det går alldeles utmärkt att ta bort sockret, men att det inte är nödvändigt att införa totalförbud. Däremot kan jag absolut minska på mängden, det är inga problem. Och frukt är gott.

Nästa vecka fortsätter hälsotemat. Nu tänker jag istället testa appen Lifesum  (https://lifesum.com/) som enligt hemsidan lovar att jag ska bli frisk och lycklig. Det lät ju trevligt. Appen går ut på att man för in allt man äter också säger den till om det blir för mycket. Dessutom räknar den ut om man får i sig tillräckligt av alla kategorier (protein, fett och kolhydrater) vilket för mig som är superdålig på "rätt" mat är bra. Jag har annars en tendens att leva på mackor vilket förhoppningsvis är något appen kommer att skälla ut mig för. Nu tror jag inte att den fungerar så men den kanske kan indikera på att jag behöver äta mer hälsosamt. Typ fisk.

Jag vill dock förvarna redan nu om att jag eventuellt kommer att fuska. På onsdag åker jag till Sundsvall och jag har redan stora planer på olika bakverk som ska tillverkas. Så mån-ons kan jag försöka följa appen slaviskt, sen blir det lite mer fritt. Jag kanske kommer att ljuga för appen då, det är inte omöjligt.

1 kommentar:

  1. Nu har du ju inte bloggat på några dagar så jag är lite orolig att din nya diet ej är så hälsosam eftersom du tenderar att ha svultit ihjäl. Så jag kan recensera den åt dig. Nya dieten = 0p av 5.

    SvaraRadera