torsdag 14 maj 2015

Sofia Hård - Hipp hurra!

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Sofia Hårds födelsedag. Hon fyller jämt och det ska givetvis firas. Eller tja, har redan firats. Vi körde firande förra veckan då jag åkte på snabbvisit till metropolen Sundsvall och fick hänga med barn och gå på restaurang. Inte helt fel. Själv åker hon på äventyr till Florens tillsammans med maken. Så kan man ju också göra. Jag har givetvis bett om presenter. Sån är jag.

Men men, för att uppmärksamma den nyblivna 30-åringen kommer här ett hyllningsinlägg. Eller tja, en liten sammanfattning helt enkelt. En kvartalsrapport, om vi nu räknar med att hon blir 120 år gammal, vilket jag tycker att vi gör.

Såå, jag har alltså känt Sofia i 24 år, åtta månader och en dag. Här kommer höjdpunkterna, i en käck liten lista.

6. Systrarna Hårds resebyrå.
Jag var nog runt 10 år, och Sofia var således 5 år äldre, då vi startade upp en resebyrå, inspirerade av utlandsresor med Farmor och Farfar. Sofia stod för administrationen, där avancerade dokument printades ut. Eftersom det här var på den gamla goda tiden, innan internet, fick man själv räkna ut hur mycket det kostade att åka till det hotellet man var intresserad av. Man fick helt enkelt hitta ett trevligt hotell i resekatalogen, kolla upp i den medföljande priskatalogen vad det kostade att åka exakt den veckan, och vilka pristillägg som tillkom. Detta förde vi sedan bok på, i Sofias avancerade dokument. Själv skötte jag kundkontakten. Tyvärr hade vi inte så många släktingar och vänner som ville åka på låstasresor, så efter ett tag fick jag hitta på intressenter. Nalle Puh var återkommande kund i vårt bolag...

5. Sofias tamagotchidagis
Minns ni tamagotchisarna? Små datorer som krävde omskötsel. Hela tiden. Gjorde man fel dog det lilla imaginära djuret. Fruktansvärt jobbigt. Som tur var hade Sofia en lösning till sin stackars lillasyster, som inte riktigt orkade med sin dator dygnet runt. Hon startade ett tamagotchidagis där man kunde lämna in sitt djur. Oerhört bra. Då fick ju hon ta hand om den istället!

4. Spelrecensent Hård
I vår familj är vi rätt bra på häftiga låtsasjobb. Själv får jag bla betalt för att sitta och titta på dyra musikalföreställningar, eller för att gå omkring på slott. Sofia insåg tidigt att man kunde kombinera nytta med nöje, och blev således spelrecensent. Först fick hon betalt för att spela tv-spel, bara en sådan grej bör hyllas. Men inte nog med det, plötsligt började alla spelföretag skicka hem gratisspel till henne. Lillasyster Hård tyckte väldigt mycket om storasysters jobb.

3. När Sofia flyttade hemifrån - och skaffade katt
När jag var 14-15 år lämnade Sofia vårt trygga hem och flyttade ut. Eller tja, så värst tryggt var det väl kanske inte. Vi hade precis flyttat till radhus och det fanns inte riktigt plats för hela familjen. Själv satte jag mig på tvären och var oerhört tveksam till flytt (helt förståeligt eftersom mamma och pappa sålde lägenheten innan de ens hade börjat fundera på vart vi skulle ta vägen!) och valde det största rummet. Sofia fick rummet på nedervåningen och sen var det slut på rum. Kvar fanns vardagsrummet och köket. Mor och far fick alltså slänga in en stor säng i ena änden av köket. Inget konstigt alls... Men som sagt, inte riktigt hållbart i längden. Så Sofia tog sitt pick och pack och flyttade. Jag tyckte det här var väldigt trevligt eftersom det också införskaffades en katt. Jag är visserligen hundmänniska, och lite allergisk mot katter, men det var kul med något nytt. Ibland behövde katten passas, och jag fick möjlighet att prova på livet som hemifrånflyttad några dagar. Tummen upp. Dock var det lite tomt utan Sofia hemma. Tur att hon bodde nära!

2. Resesällskapet Hård.
Eftersom vi båda gillar att resa, men samtidigt är lite bekväma av oss, är vi den perfekta resesällskapsmatchningen. Det är inte Amazonas djungel som besöks när vi är ute och far. Inte än, i alla fall. Hittills har vi varit 5 gånger i Spanien tillsammans och 3 gånger i Grekland. Just nu är det full planering inför nästa resa, London. Vi är båda ense om att det viktigaste med en resa är den lektyr man tagit med sig. Minst en bok per dag. Sen får det gärna vara fint väder och finnas möjlighet att äta glass. Och gärna någon form av kulturutflykt. En gång besökte vi Olympia och det var häftigt.

1. När Sofia blev fler.
En dag när jag hade flyttat in i en liten studentlägenhet på Lidingö ringer telefonen. Det var Sofia som vill berätta en hemlighet. Efter drygt 9 månader hade hela släktens titlar förändras. Plötsligt var jag Moster Vivi. Och en vacker sommardag, när jag var på väg hem från jobbet i sommarbutiken, ringer hon igen. Jodå. Ny hemlighet. Nu är jag dubbelmoster till två fantastiska barn. Så det hamnar givetvis högst upp på listan. Jorrå.

Så, eftersom jag nu har visat upp så många bra sidor hos Sofia kan vi kosta på oss några negativa upplevelser också. Ni bör ju ändå ha fattat att hon är en bra människa vid det här laget.

1. Hicka
När jag var liten och hade hicka fanns alltid Sofia där som ett bra stöd. Verkligen. Toppenbra.
"Vicky, vet du att det finns vissa människor som haft hicka i 10 år?"

2. Gameboy
En sommar bestämde Sofia att systrarna Hård skulle köpa ett Gameboy. Jodå. Hon hade nämligen räknat ut att hon inte skulle ha råd själv, utan behövde ekonomiskt bistånd. Därför skulle vi inte äta något godis på hela sommaren, och sedan lägga ihop alla våra pengar så att vi skulle ha råd. Lillasyster Hård tyckte att det här var ett rätt dumt arrangemang, men vågade inte riktigt ifrågasätta. Det blev ett Gameboy tillslut.

3. Glass
En gång skulle jag, fattig som jag var, bjuda Sofia på glass. En nätt liten sak hade jag tänkt. Eftersom Gatufesten var igång i Sundsvall vid den här tidpunkten så fanns det ett glasstånd med Ben och Jerry-glass. Tre olika storlekar kunde man välja på, Stor, Större och Störst. Oj, tänkte jag. Sofia tänkte inte så mycket, hon frågade glatt försäljaren "Går det att få en glass som är större än störst?". Det gick det...

Slut på negativt. Istället hurrar vi tycker jag.

Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar