onsdag 12 augusti 2015

Putte i blåbärsskogen får konkurrens!

Idag är jag ledig, något som verkligen är värt att hylla. Eftersom det är högsäsong på slottet jag jobbar på är jag rätt slutkörd. Det tar på kroppen att springa runt i kvav slottsmiljö dag ut och dag in. Därför tycker jag att det är rätt trevligt med lediga dagar. Eftersom dessa dagar är rätt få är det viktigt att göra exakt allting man inte hunnit med innan. Typ som att plocka blåbär.

Idag stod alltså blåbärsplockning på agendan. Jag ska börja med att erkänna att jag är oerhört bortskämd när det gäller blåbär. I sommarstugan i Hälsingland räcker det med att gå en meter från altanen - så har man plockat hela vinterns blåbärslager. Ganska lätt alltså. Däremot finns det där möjlighet till huggormsmöte, så jag brukar överlämna själva plockbiten till resten av familjen...

Igår kom jag plötsligt på att det borde vara möjligt att plocka blåbär också i Stockholm. Det är ju trots allt väldigt nyttigt, billigt och framför allt gott. Perfekt alltså. Jag googlade på "Stockholm" och "blåbär" och insåg snabbt att det borde gå att finna några bär i nackareservatet, vilket passade perfekt eftersom jag bor typ där. Så. På med bärplockarkläder och påsar att fylla med trevliga blåbär. Jag var rätt optimistisk i det här läget.

Eftersom jag tänkte att blåbär förmodligen trivdes bäst i mörka urskogen lämnade jag glatt stigen för att upptäcka nya delar av mitt område. Dumt. Efter en liten stund hittade jag visserligen en massa blåbärsris, men blåbären lyste med sin frånvaro. Det gjorde däremot inte myggen. Och otäcka stora insekter som bet mig på armen. Jag hittade visserligen ett tiotal blåbär långt ner i risen, men inte kunde det väga upp det faktum att hela armen höll på att skifta färg och klia outhärdligt. Jag kliade givetvis, eftersom det är det enda vettiga man kan göra i det läget. Jaaa, jag vet att det egentligen bara blir värre (säger min pappa...) men ibland (typ varje gång man får ett myggbett) måste man få ge efter! Jag gav upp och gick tillbaka till stigen, med fler myggbett än blåbär.

Efter en liten stund hittar jag jättemycket blåbärsris. Precis intill stigen. Noll myggor. Skitskog.

Dagens resultat: En deciliter blåbär och en miljon myggbett. Blåbärsplock i Stockholmsmiljö får 1 blåbär i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar