måndag 17 augusti 2015

Kulturvecka med picknick

Den senaste veckan har varit fullproppad med kulturella upplevelser. Hmm, tänker ni. Är det verkligen så ovanligt? Är det inte kulturvetare jag är utbildad till? Jobbar jag inte på slott? Kan det bli mer kulturellt?

Jepp!

Vi börjar från början.

Måndag: Okej, kanske inte jättemycket kultur. Men man måste börja lugnt. Jobbade i alla fall i oerhört kulturell miljö.

Tisdag: Nu blir det lite mer! Delade ut biljetter på Stadsteatern till publikrepet av Sara Sara Sara. Åkte därefter direkt till kulturellt styrelsemöte för teaterföreningen jag är medlem i.

Onsdag: Ledig dag! Kulturell upplevelse nr. 1 var Stadsteaterns höstsamling. Oj så mycket kultur! Dessvärre var det lite väl långt. Jag förstår att man vill visa upp alla delar av verksamheten, men man skulle verkligen vinna på att istället visa kortare bitar av allt, samt stryka all tråkig presentation (obs, gäller inte Robert Fux som är fantastisk!). Nu höll jag och alla pensionärer på att dö ut i sommarvärmen. Då blir det inte många kvar som kan gå på teater. Helt klart dåligt för affärerna.

För att utnyttja den lediga dagen maximalt begav jag mig sedan iväg till Hägersten där det vankades parkteater. Köp hjärtan med Vanna Rosenberg, en väldigt charmig liten pjäs om Ulla Billqvist. Ska inte spoila slutet, men det går åt helvete. Men jag var glad ändå, jag hade ju fått en stor dos kultur!

Torsdag: Förutom jobb var det nu dags för mig att få se Sara Sara Sara på Stadsteatern. Tyvärr var jag inte överförtjust. Den var väldigt rörig och jag skulle nog ha läst på lite mer om Sara Lidman innan jag såg den. Nu föreföll sig mycket oförståeligt. Men kul med kultur!

Fredag: Okej. Noll kultur på fredagen. Istället åkte jag ut till Rotebro för att ha grillpicknick eftersom en kompis flyttar till Göteborg för att plugga musikal. Det är ju iof kulturellt. Det får räknas. Trevligt var det i alla fall.

Lördag: Kultur! "Fulkultur" skulle kanske tråkiga människor kalla det. Själv blev jag väldigt begeistrad i folkfesten Diggiloo som spelade sin sista föreställning för sommaren. Det hela utspelades i Ulriksdals slottsträdgård (bara det låter ju kulturellt) och jag och mina vänner körde picknick i gräset. Världsbäst.

Söndag: Ny ledig dag! Som bäddat för kultur. Denna gång hade jag sett annons på stan om att det var gratiskonsert med Helen Sjöholm utanför Sjöhistoriska museet. Jag tvingade med mig min Nackakompis och vi dukade upp för picknick. Såklart. Det visade sig att det inte bara var vi som ville gå på gratiskonsert. 40 000 människor befann sig tydligen på platsen, lika sugna på kultur och picknick. Trots det lyckades vi få finfin plats under ett träd. Oerhört trevligt. Höjdpunkten kom när Helen Sjöholm hyllade Sundsvalls kulturskola och alla fantastiska talanger som fått frodas där.

Tack för den säger jag.

Slut på kulturell rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar