måndag 3 augusti 2015

Hej och förlåt

Det har tydligen varit sommar. Sägs det. Själv har jag inte riktigt märkt av något. Höst däremot!

Eftersom "sommaren" till stora delar har tillbringats på slott för min del, varvat med Hälsingland och Sundsvallsvistelse, har bloggen fått stå lite i bakgrunden. Mer fokus på kungar och glass. Men nu är jag tillbaka!

Min "semester" (med alldeles för mycket jobb) har varit oerhört trevlig med mycket familjehäng. Syskonbarnen höll låda och visade upp sina nya trick. Vaknade flera dagar av att ett stycke 1:åring plötsligt satt bredvid mig i sängen. Systerson 3 år var inte lika diskret, utan väckte ofta upp mig genom att kasta en badboll och säga "upp och hoppa lat". En dag åkte allihop, minus undertecknade, till Furuvik och tittade på apor (det fanns tydligen ingen plats i bilen för mig...). Sa till systersonen att han skulle köpa en apa till mig. Han förde glatt vidare budskapet till sin mor. Tyvärr har han inte riktigt lärt sig att säga "köpa" än, utan omformulerade det lite. "Mamma, mamma. Vicky apa!". Ehhh... Tack för den Adam.

Idag har jag jobbat på slott. Ny månad, nytt slott. Den här gången ett ordentligt ett, med en massa besökare. Eftersom jag är så oerhört språkbegåvad så pratar jag givetvis flytande franska. Såklart. Idag hade jag till exempel en hel konversation på felfri franska med en besökare. Så här lät det:

Han: Le chinois? (Pekar på kartan han har i handen)
Jag: Le chinois?
Han: Oui
Jag: Ahh, c´est ici! (Jag pekar på kartan, på femman)
Han: Cinq?
Jag: Oui!
Han: Merci

Slut på konversation.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar