tisdag 10 juni 2014

Tillbaka igen

Jag har visst fått lite kritik för att det uppdateras för sällan. Ska försöka bättra mig. Skyller allt på Spanien! Jag lyckades bli sjuk precis innan avfärd (det skyller jag på Göta) och flög således med förkylning. Det är dumt. Superdumt faktiskt. Jag tror aldrig att jag har haft så ont i öronen (eller i någon annan kroppsdel!). Herregud, ren tortyr. Dessutom jobbade jag med mellanlandning och fick således återuppleva hela spektaklet en gång till. Därefter blev jag döv och hörde  därför ingenting under mitt första dygn i Spanien. Det var spännande. På något underligt vis lyckades jag ändå förflytta mig från flygplatsen till hotellet och därefter till den lilla orten där min spanska skola låg.

Att gå på språkskola i Spanien var spännande och lärorikt. Tyvärr visade det sig ganska så snart att det är poppis att åka till Valencia om man kommer från Tyskland. Eller Holland med för den delen. Att komma som svensk var väldigt ovanligt. Så ovanligt att jag knappt hade någon att prata med under veckan, eftersom jag dessvärre varken behärskar tyska eller holländska. Men spanska lärde jag mig! Så mycket att jag sista dagen kunde skriva ett vykort till min syster. Det hade kommit fram nu och hon fattade ingenting. Hon har nämligen inte gått på spansk språkskola i Spanien.

Sista dagarna bodde jag på hotell inne i Valencia. Det var väldigt trevligt och jag promenerade mycket. Så mycket att stegräknaren gick över 35000 steg en dag. Så går det när man vill gå både till stan och havet, och dessutom inte behärskar språket så bra att det känns tryggt att åka buss (och komma fram till rätt ställe...) Så det blev promenader istället. Inte helt fel ändå.

När det gäller spanskan så har jag numera stenkoll. Eller snarare är det så att jag efter ett tag lärde mig att det är klokast att låtsas som att man alltid förstår. Då slipper man verka dum. Typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar