söndag 17 november 2013

Välkommen till min matblogg

Ja, idag har det alltså lagats mat. Kycklingspett med äpple och sweet chili, serverat med couscoussallad. Minus spetten, för det orkade jag inte köpa. Vi kan kalla det fyrkantiga kycklingbitar istället. Oerhört gott och lätt. Smakar nästan exakt som de kycklingspett man kan köpa i frysdiskar för runt 25 kr. Receptet kommer från min nya favoritkokbok "Köp hem fem", inköpt på Mitt kök-mässan förra veckan och som helt enkelt innehåller recept med runt 5 ingredienser. Helt fantastiskt tycker den fattiga studenten.

Givmild som jag är delar jag med mig av receptet, något modifierat.
Du behöver:
Kyckling, runt 3 filéer borde räcka (jag hade en och det kommer att räcka till matlåda imorgon...)
2 röda äpplen
Olivolja
Salt
Peppar
Typ 3 msk Sweet chili-sås.

1. Skär kycklingen i lagom stora bitar (tänk kycklingspett!), salta och peppra, och stek i olivolja ca: 3 min. Skär äpplena likadant och låt steka med 1 min. Blanda ned sweet chili-sås.
2. Lägg allt i en form och stoppa in i ugnen. Ta ut efter 5 minuter och ät.

Boken rekommenderar pasta till men couscous blandat med gurka, tomat, paprika och citronsaft fungerar alldeles utmärkt.
Tycker man (som jag!) att det aldrig kan bli för starkt kan man krydda allt med jättestark chilikrydda. Anser man att varma äpplen är väldigt överskattade går det bra att låta bli att äta dem, men jag tror att det kan vara klokt att ändå steka dem tillsammans med kycklingen för det känns som att det blir godare då. Bara ett litet tips från en antivarmaäpplen-person till en annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar