måndag 13 april 2015

Junibacken och rum för barn - Barnversionen av Stockholm

Det är lite tomt i min lägenhet nu, syster, systerson, Mimmi och nytillskottet Kråkan har åkt hem. Kvar är jag och en blå ballong som inte riktigt fick följa med tillbaka till Sundsvall. Trist för den. Herr systerson stal för övrigt en ballong på Pressbyrån när det var dags att åka tåg hem, och jag och syster gjorde det enda rätta: sprang. Typ så. Jag fick dock dåligt samvete och insåg att den kriminella banan inte var något för mig, så när Adam lessnat på ballongen gick jag och lämnade tillbaka den lite diskret.

I torsdags åkte vi till Junibacken, något jag velat göra rätt länge men aldrig haft någon riktig anledning till. Tydligen är det konstigt med 24:åringar som glatt hoppar runt i Pettssons hus, eller sitter i knäet på Mamma Mu. Jag förstår det inte alls... Men nu hade jag Adam som förkläde, hurra! Det blev stor succé hos oss två som fick leka av oss helt. Bäst var barnteatrarna, en Muminföreställning och en om Gittan och älgbrorsorna. Adam satt som ett ljus i mitt knä och tittade på Mumindockorna. Teatervetaren ger tummen upp! Det sämsta var att sagotågets speakerröst la av och vi fick hitta på själva. Tur att man har fantasi. Vi fick erbjudande om att åka om men eftersom Adam var helnöjd med vår version behövdes inte det.


IMG_9085
Två nöjda barn hoppar hage. Helt normalt...

På fredagen hade vi några timmar över innan det var dags för resten av gänget att åka hem, och då tog vi chansen att besöka Rum för barn på kulturhuset. Ett minibibliotek för barn, fullt av böcker, roliga saker att klättra på, spel att låna, drakägg som skulle kläckas och ett målarrum. Det sistnämnda besöktes givetvis av herr konstnär och vi roade oss med att stämpla olika bokstäver. Pedagogiskt och roligt. Adam målade också av sin favoritmoster, men vi var lite oense om huruvida det var likt eller inte... Bildbevis finns dessvärre ej, men ni kan använda er fantasi. Tänk svart boll, med armar, ben och hatt. Men fruktansvärt trevligt ställe och helt perfekt när man behöver roa en treåring i väntan på tåg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar